Kas naujo?
APVA dalijasi patirtimi naujienlaikraštyje
2014-03-25
Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) siekdama stiprinti
bendradarbiavimą ir partnerystę nusprendė reguliariai rengti elektroninį
laikraštį, skirtą projektų vykdytojams. Jame projektų vykdytojai
yra informuojami apie svarbiausias naujienas ir aktualijas, atsakoma į
jiems iškylančius klausimus.
Taigi, naujame elektroninio laikraščio numeryje, atsižvelgiant
į projektų vykdytojų klausimus, parengta rangos sutarčių keitimų
apžvalga. Pateikti dažniausiai pasitaikantys nesklandumai, susiję su
projektų patikrų dokumentais, bei patarimai, kaip jų išvengti.
Dalinamasi ir naujovėmis Agentūros veikloje – sėkmingai
optimizuotu mokėjimo prašymų tikrinimo procesu. Naujajame
APVA naujienlaikraštyje taip pat rasite ir
tradicinę laikraščio rubriką „Sėkmės istorijos“,
kurioje sužinosite, kaip Šiauliuose įrengtas modernus
sąvartynas.
APVA 2014 m. kovo mėn. naujienlaikraštis.
Aplinkos ministerija griežtina sąlygas bioskaidžių atliekų
apdorojimo įrenginiams pirkti
2013-02-28
Aplinkos ministerija, siekdama šalyje kuo sparčiau sukurti
atliekų tvarkymo sistemą ir labai sumažinti riziką prarasti šiam
tikslui skirtas Europos Sąjungos 2007-2013 m. paramos lėšas, nuo
kovo 1 d. griežtina komunalinių biologiškai skaidžių atliekų
tvarkymo sistemų infrastruktūros plėtros projektų finansavimo ir
įgyvendinimo sąlygas.
Pagal jau ir dabar
galiojančią finansavimo tvarką regioninis atliekų tvarkymo centras
(RATC) negali būti naujai pastatytos infrastruktūros operatorius, tačiau
ligi šiol operatoriaus paslaugas jis galėjo pirkti atskirai.
Aplinkos ministerija nustatė reikalavimą, kad nuo kovo 1 d.
infrastruktūros eksploatavimo paslaugos konkurso būdu turi būti perkamos
kartu su jos statybos ir projektavimo
paslaugomis.
Kaip rodo patirtis,
RATC‘ai linkę šias paslaugas pirkti atskirai. Tačiau
projektavimo ir statybos darbus perkant atskirai nuo operatoriaus
paslaugų, atsiranda rizika, kad pastačius naujuosius atliekų apdorojimo
įrenginius nebus įsigytas operatorius jiems eksploatuoti. Todėl
nustatyta, kad turės būti skelbiamas vienas pirkimas –
operatoriaus paslaugų kartu su projektavimo ir statybos
darbais.
Šalies komunalinių atliekų
tvarkymo infrastruktūros plėtrai 2010 m. buvo skirta 450 mln. litų ES
paramos. Ji numatyta dešimčiai šalyje veikiančių
RATC‘ų. Iš šių lėšų planuojama sukurti
biologiškai skaidžių atliekų tvarkymo infrastruktūrą ir pajėgumus
atliekų panaudojimo energijai gauti. RATC‘ams buvo nustatyti
terminai, per kuriuos jie privalėjo atlikti viešuosius pirkimus,
pasirašyti sutartis su rangovais ir pradėti statybos darbus.
Šie terminai buvo ne kartą koreguojami ir
atidėliojami.
Kaip sakė aplinkos ministras
Valentinas Mazuronis, RATC‘ų vangumas įsisavinant ES paramos
lėšas kelia nerimą. Kadangi savivaldybės yra RATC‘ų
akcininkės arba dalininkės, Aplinkos ministerija daugiau kaip
prieš mėnesį kreipėsi į jas ir paprašė imtis visų
priemonių susiklosčiusiai padėčiai skubiai taisyti. Pasak ministro,
pirmiausia reikia pertvarkyti RATC‘ų vadybą.
Vilniečių patogumui – 4 naujos stambiųjų atliekų surinkimo
aikštelės
2013-01-25
Nuo šiol vilniečiams bus patogiau ir paprasčiau priduoti stambias
buities atliekas. Vilniuje pradėjo veikti 4 naujos didelių gabaritų atliekų
surinkimo aikštelės, kuriose buitinė technika, elektroniniai
prietaisai, baldai ir kitos stambios atliekos iš gyventojų priimamos
nemokamai.
Naujos aikštelės įrengtos: Pramonės g. 209S, Liepkalnio g. 113B,
V. A. Graičiūno g. 36C ir Pilaitės pr. 50. Šiose
aikštelėse iš gyventojų priimamos ne tik stambios atliekos
(baldai, tekstilės gaminiai, buitinė technika, lengvųjų automobilių
padangos), bet perdirbimui į antrines žaliavas tinkamos atliekos
(stiklas, plastmasės, metalai, makulatūra), statybines ir griovimo
atliekos (butų remonto ir sodybų tvarkymo atliekos) ir buityje
susidarančios pavojingos atliekos (netinkami naudojimui buitinės
chemijos gaminiai, dažų, lakų ir apdailos medžiagų atliekos, lengvųjų
automobilių akumuliatoriai, elektroninė technika ir pan.).
Atliekas į aikšteles galima pristatyti darbo dienomis, išskyrus
pirmadienį, nuo 10.00 iki 19.00 val., šeštadieniais nuo 10.00
iki 15.00 val., sekmadieniais ir pirmadieniais aikštelės nedirba.
Aikšteles įrengė Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centras (UAB
„VAATC“), kuris planuoja Vilniuje atidaryti dar vieną
didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelę Pašilaičiuose
(Pumpėnų g. 10), bei toliau tęsti darbus Vilniaus regione ir pastatyti dar
12 tokių aikštelių.
Pagal Valstybinio strateginio atliekų tvarkymo plano reikalavimus, visoms
savivaldybėms įrengus didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles,
jų skaičius Lietuvoje išaugs iki 60.
APVA info
Mokesčių už aplinkos teršimą pakuotės ir apmokestinamųjų
gaminių atliekomis mokėtojams – priminimai apie naujoves
2013-01-10
Jau prasidėjo laikotarpis, kai, pasibaigus kalendoriniams metams, iki kovo 1
dienos reikia sumokėti mokesčius už aplinkos teršimą pakuotės
atliekomis ir apmokestinamųjų gaminių atliekomis. Aplinkos ministerija
primena šių mokesčių mokėtojams, kad yra pasikeitusios deklaracijų
pildymo taisyklės, kai kurie tarifai, lengvatos ir
pan.
Kaip sakė ministerijos Ekonomikos ir tarptautinių
ryšių departamento Ekonomikos skyriaus vyriausiasis specialistas
Aidas Juozapaitis, pagal Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymą 2012
m. sausio 1 d. įsigaliojo keturios naujos su pakuote susijusios nuostatos.
Jos jau taikomos ką tik pasibaigusiam mokestiniam praėjusių metų
laikotarpiui.
Viena naujovių – duomenys apie
tuščią, kombinuotą ir medinę pakuotę turi būti nurodomi Mokesčio už
aplinkos teršimą pakuotės atliekomis deklaracijoje pildant jos formą
FR0524. Nebereikės teikti ataskaitų Aplinkos apsaugos agentūrai apie vidaus
rinkai tiektas tuščias pakuotes.. Jeigu mokesčio mokėtojas gamino,
eksportavo, importavo ir tiekė vidaus rinkai tuščias pakuotes, kurių
kodai yra nuo 01 iki 09, jis privalo deklaruoti duomenis apie
jas.
Pažymėtina, kad naują deklaracijos formos FR0524
priedą FR0524K, skirtą vyraujančiai kombinuotos pakuotės medžiagai
deklaruoti, reikia pildyti tik tuo atveju, kai mokesčio mokėtojas FR0524
formos deklaracijoje nurodo duomenis apie vidaus rinkai tiektą kombinuotą
tuščią pakuotę, kombinuotą pirminę ir antrinę (tretinę) pakuotę,
kombinuotą pirminę ir antrinę (tretinę) pakartotinio naudojimo pakuotę.
Minėtajame priede reikia nurodyti duomenis apie mokesčio mokėtojo
deklaruotos ir vidaus rinkai tiektos kombinuotos pakuotės vyraujančią
medžiagą. Jeigu nėra galimybių išskirti tokios medžiagos (pvz., pusę
kombinuotos pakuotės sudaro popierius, o kitą pusę – plastikas),
reikia deklaruoti kombinuotos pakuotės sudėtines dalis kaip atskiras
pakuotės rūšis (pvz., popierius ir plastikas). Šiuo atveju
deklaracijos priedo FR0524K nereikia pildyti. Jo nereikia pildyti ir tada,
kai mokesčio mokėtojas deklaruoja duomenis tik apie išvežtą gaminių
kombinuotą pakuotę ar susigrąžintą iš vidaus rinkos pakartotinio
naudojimo kombinuotą pakuotę.
Aidas Juozapaitis siūlo
atkreipti dėmesį ir į tai, kad atsirado nauji pakuotės kodai, skirti medinei
pakuotei deklaruoti (08, 18, 28, 38, 48). Jie nustatyti siekiant surinkti
duomenis apie medinę pakuotę, kuri apmokestinama kaip kita pakuotė. Pvz.,
mokesčio mokėtojas vidaus rinkai tiekė gaminiais pripildytus medinius
padėklus ir džiuto maišus. Pasibaigus 2012 m. mokestiniam
laikotarpiui, jis turi deklaruoti medinę pakuotę (kodas 28 arba 48) ir kitą
pakuotę (kodas 16 arba 26).
Kita naujovė – papildomos
lengvatos gamintojams ir importuotojams, kurie per mokestinį laikotarpį
vidaus rinkai patiekė ne daugiau kaip 0,5 tonos gaminiais pripildytos
pakuotės. Jie atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą pakuočių
atliekomis ir neprivalo teikti Valstybinei mokesčių inspekcijai Mokesčio už
aplinkos teršimą pakuotės atliekomis deklaracijos, bet nėra
atleidžiami nuo pareigos vykdyti pakuočių apskaitą
įmonėje.
Dar viena naujovė – pasikeitę gamintojo ir
importuotojo apibrėžimai. Apibrėžiant gamintoją (mokesčio mokėtoją)
nustatyta išimtis. Juo nėra laikomas nustatyta tvarka įregistravęs
savo veiklą asmuo, kuris pakuoja ūkininkavimo veikloje naudojamą
šienainį, net jeigu pakavimo operacijas sutartiniais pagrindais
atlieka kitas asmuo.
Apibrėžiant importuotoją, importuotoju
(mokesčio mokėtoju) pagal Atliekų tvarkymo įstatymo pateikto apibrėžimo
dalies nuostatas taip pat laikomas asmuo, iš lizingo (finansinės
nuomos) paslaugas teikiančios finansų įstaigos lizingo būdu įsigyjantis į
Lietuvos teritoriją importuotą ar įvežtą gaminių pripildytą pakuotę.
Šiuo atveju lizingo paslaugas teikianti finansų įstaiga nelaikoma
importuotoju. Jeigu lizingo sutartis nutraukiama, gaminių pripildytos
pakuotės importuotojui nustatytas pareigas, atsiradusias po sutarties
nutraukimo ir turto susigrąžinimo iš buvusio lizingo gavėjo, perima
lizingo paslaugas teikianti finansų įstaiga. Toks pat importuotojo
apibrėžimas taikomas ir asmenims, iš lizingo paslaugas teikiančios
finansų įstaigos lizingo būdu įsigyjantiems į Lietuvos teritoriją
importuotus ar įvežtus apmokestinamuosius gaminius.
Kalbant
apie pokyčius, susijusius su mokesčiu už aplinkos teršimą
apmokestinamųjų gaminių atliekomis, pažymėtina, kad keitėsi tik kai kurių
apmokestinamųjų gaminių mokesčio tarifai ir deklaracijos formos FR0523
pildymo taisyklės. Pagal Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymą 2012
m. sausio 1 d. įsigaliojo dvi naujos nuostatos, susijusios su naujais
mokesčio už aplinkos teršimą apmokestinamųjų gaminių atliekomis
tarifais, apmokestinamųjų gaminių apskaita, mokesčio ir lengvatos
apskaičiavimu. Taip pat keitėsi akumuliatorių ir baterijų (galvaninių
elementų) atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo
užduotys.
Minėtojo įstatymo 3 priedėlyje buvo pakeisti
vidaus degimo variklių degalų arba tepalų filtrų, vidaus degimo variklių
įsiurbimo oro filtrų ir automobilių hidraulinių (tepalinių) amortizatorių
mokesčio tarifai ir jų apskaitos ir mokesčio apskaičiavimo mato vienetas.
Iki 2011 m. gruodžio 31 d. šie apmokestinamieji gaminiai buvo
apskaitomi vienetais ir kilogramais. Nuo 2012 m. sausio 1 d. jie, kaip ir
kiti apmokestinamieji gaminiai, apskaitomi tik masės vienetais, pakeičiant
jų mokesčio tarifą iš nustatyto dydžio mokesčio už minėtų
apmokestinamuoju gaminių, tiektų vidaus rinkai, vieną vienetą į nustatyto
dydžio mokesčio už minėtų apmokestinamųjų gaminių, tiektų vidaus rinkai,
vieną kilogramą. Dabar gamintojai ir importuotojai už vieną kilogramą vidaus
degimo variklių degalų arba tepalų arba įsiurbimo oro filtrų, tiektų vidaus
rinkai, privalo mokėti 1,6 Lt, o už vieną kilogramą automobilių hidraulinių
(tepalinių) amortizatorių, tiektų vidaus rinkai, – 1,2 Lt. Minėtų
apmokestinamųjų gaminių gamintojams ir importuotojams, pildant 2012 m.
mokestinio laikotarpio Mokesčio už aplinkos teršimą apmokestinamųjų
gaminių atliekomis deklaraciją, nebereikės nurodyti šių gaminių
kiekio vienetais. Nuo 2012 m. sausio 1 d. pasikeitė ir baterijų (kalbama
apie nepakraunamas baterijas) mokesčio tarifas. Dabar gamintojai ir
importuotojai už vieną kilogramą vidaus rinkai tiektų baterijų privalo
mokėti 10 litų.
2012 m. pasikeitė ir kai kurios
apmokestinamųjų gaminių atliekų tvarkymo užduotys. Nuo jų dydžio ir įvykdymo
lygio priklauso ir mokesčio už aplinkos teršimą šiomis
atliekomis dydis. Atliekų tvarkymo užduotys akumuliatorių ir baterijų
gamintojams ir importuotojams buvo sumažintos nuo 80 proc. iki 25 proc. 2012
metais, užduoties dydį kasmet didinant tik 5 proc. iki 2016 metų, t. y. kol
atliekų tvarkymo užduotis pasieks 45 proc. atliekų sutvarkymo lygį,
suteikiantį teisę būti atleistam nuo mokesčio už aplinkos teršimą
akumuliatorių ir baterijų atliekomis.
Pasikeitė ir pačios
lengvatos, kuri suteikiama įvykdžius apmokestinamųjų gaminių ir (ar)
pakuotės atliekų tvarkymo užduotis ar jų dalis, apskaičiavimo principas.
Mokesčio už aplinkos teršimą apmokestinamųjų gaminių atliekomis
apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos apraše išsamiai nurodyta,
kaip apskaičiuoti mokesčio dydį, įvertinus atliekų tvarkymo užduoties
įvykdymo lygį. Dabar mokėtino mokesčio dydis mažinamas proporcingai
įvykdytos apmokestinamųjų gaminių ir (ar) pakuotės atliekų tvarkymo
užduoties dydžiui.
Aplinkos ministerijos informacija, tel. 8~70 663660
Nnuo 2013 m. sausio 1 d. įsigalioja su atliekų tvarkymu
susijusių įstatymų pakeitimai
2012-12-04
Gamintojų ir importuotojų pareigos
-Organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą,
paruošimą naudoti, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė
naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus
rinkai supakuotus gaminius, ir (ar) dalyvauti organizuojant tokių
atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo
sistemose; -Aplinkos ministro nustatyta
tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų
tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai
ir žmonių sveikatai, pakuočių atliekų tvarkymo galimybes ir pan.
-Apmokėti aukščiau nurodyto rūšiuojamojo
pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo
išlaidas, taip pat aukščiau nurodyto visuomenės informavimo
organizavimo ir vykdymo išlaidas.
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 7 straipsnis
Nustatytas pareigas gamintojai ir importuotojai gali vykdyti:
1) individualiai – organizuodami savoms
reikmėms sunaudotų pakuočių atliekų tvarkymą, Atliekų tvarkymo įstatymo
ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka šias atliekas tvarkydami patys
arba perduodami jas tokias atliekas turinčiam teisę tvarkyti atliekų
tvarkytojui; 2) kolektyviai –
steigdami gamintojų ir importuotojų organizaciją ir (ar) tapdami
tokios organizacijos dalyviais ir jai pavesdami organizuoti
pakuočių atliekų tvarkymą ir vykdyti visas ar dalį šio įstatymo
nustatytų pareigų arba organizacijai sutartiniais pagrindais
pavesdamiorganizuoti pakuočių atliekų tvarkymą ir vykdyti visas ar dalį
šio įstatymo nustatytų pareigų netapdami organizacijos
dalyviais. Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 7
straipsnis - Pakuočių atliekų tvarkymo
organizavimo licencija gali būti išduodama tik tai
organizacijai, kuriai organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą kaip jos
dalyviai ar sutartiniais pagrindais pavedė ne mažiau kaip 25
procentai visų Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekiamų pakuočių
tiekiančių gamintojų ir importuotojų.
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnis
Aktualią įstatymo redakciją rasite čia.
|